Vissza a Tudástár oldalra

A 3G kivezetése végső soron az ország digitális fejlődésének kulcsa

Közzétéve: 2022. március 24.
Olvasási idő: 7 perc
Megkezdték a szolgáltatók a 3G kivezetését. Jelenleg olyan területeken zajlik a hálózat lekapcsolása, ahol amúgy is minimális a forgalma, de egy éven belül az egész országban búcsút inthetünk az elavult technológiának. Ez azt jelenti, hogy régi típusú készülékeink alkalmatlanná válhatnak arra, hogy mobilinternetet használhassunk rajtuk. A változás azonban nagyban segítheti a hazai mobilszolgáltatások fejlődését, és szerencsére most extra támogatással is juthatunk új, korszerű okostelefonhoz, megkönnyítve a váltást. A 3G kivezetés fontosságáról és a készülékcsere-támogatási programról beszélgettünk Dr. Vári Péterrel, az NMHH főigazgató-helyettesével.

Hogyan változtak a fogyasztói igények az elmúlt évtizedekben, ami indokolta a 3G kivezetését?

A technológia fejlődésének elfogadása érdekes folyamat. A társadalomnak idő kell ahhoz, hogy hozzászokjon a legújabb digitális vívmányokhoz. Erre jó példa Japán: hiába egy technológiailag elképesztően fejlett országról van szó, mégis az egész világon itt vezették ki utoljára a személyhívó rendszert, mert az idősebbek ragaszkodtak ehhez a jól bevált, megszokott technológiához. Magyarországon az analóg, aktatáska méretű Westel telefonkészülékről kellett átállni a sokkal kisebb és praktikusabb GSM telefonokra, és a japán példához hasonlóan ez sem ment egyik pillanatról a másikra. Fogyasztóvédőkként a mi feladatunk, hogy elmagyarázzuk az embereknek, hogy a soron következő fejlesztés hasznos lesz, jótékony hatással lesz az életükre, de ez nem mindig könnyű. Egy technológia bevezetése és kivezetése is egyaránt sokrétű folyamat. Mi azért dolgozunk, hogy a fogyasztók ebből a lehető legkevesebbet érzékeljenek, és társadalmilag elfogadott, zökkenőmentes legyen a váltás.

Miért pont a 3G kerül kivezetésre?

A 2G egy széles körben használt hálózat, amelynek kivezetése sokkal több átszervezést és hosszú éveket igényelne, mint a 3G-é. 2G alapon működnek többek között a pénztárgépek és a segélyhívások is. A 3G a kétezres évek elején került bevezetésre, ami már internetes adatforgalmat tett lehetővé, de a megnövekedett adathasználati igény miatt hamar leváltotta a fejlettebb 4G technológia. A 3G kivezetésével a szolgáltatóknak több antennatartó helyük szabadul fel, mindemellett csökken az áramfogyasztásuk, összességében pedig hatékonyabban tudják felhasználni a rendelkezésükre álló erőforrásokat, javul az adatátviteli kapacitásuk is. Ezért ennek kivezetése ésszerű és gazdaságos lépés.

A kivezetés után milyen funkciók válnak használhatatlanná a 3G képes készülékeken?

A régebbi típusú 3G hálózatos telefonok továbbra is alkalmasak hanghívásra és SMS-ezésre, és az otthoni bekötött wifin keresztül tudnak csatlakozni az internethez is. Ugyanakkor, az utcáról is elérhető mobilinternetet nem fogják be, így például a GPS-t, a Vibert és a menetrendböngészőt sem tudjuk használni útközben.

Hogy áll most országos szinten a 3G kivezetése?

A 3G kivezetése terv szerint halad, ami azt jelenti, hogy egy év múlva ilyenkor már várhatóan egyik szolgáltatónál sem lesz elérhető a hálózat. Nagyon bízunk benne, hogy a készülékcsere-támogatási programnak köszönhetően ekkorra már minimális lesz a használatban lévő 3G-képes készülékek száma. Ennek érdekében szorgalmazzuk, hogy minél több felhasználó használja ki a támogatást, és váltson modernebb mobiltelefonra.

Kiknek szól az NMHH készülékcsere-támogatási programja?

Tapasztalataink szerint azok a felhasználók rendelkeznek régebbi típusú telefonokkal, akik megöröklik más családtagok “levetett” készülékeit. Ez jellemzően az idősebb generációkat érinti. Sokan vannak olyanok is, akik szociális körülményeik miatt nem engedhetik meg maguknak a váltást. Nekik nagy segítséget jelenthet az NMHH készülékcsere-támogatási programja. Összességében bárki igénybe veheti a támogatást, aki régebbi típusú, 2G vagy 3G képes készüléket használ. Ezeknek a listája itt érhető el, de kérhetjük a hazai szolgáltatók és kereskedők segítségét is valamennyi, a programban résztvevő szaküzletben. Fontos leszögezni, hogy a támogatás igénybevételéhez nem kell elköteleznünk magunkat a szolgáltatók felé, mint a hűségprogramok esetében, és nem is emelkedik meg miatta a szolgáltatás díja.

Hogyan szolgálja a 3G kivezetése és a készülékcsere-támogatási program az ország digitális érdekeit? Miért fontos, hogy növeljük a társadalom digitális felkészültségét?

Aki csak telefonál és SMS-ezik, azt nem érinti a 3G technológia kivezetése, de velük is fontos megismertetni a digitalizáció lehetőségeit. Az Európai Unió rendszeresen felméri a tagállamok digitális fejlettségét, és az ebből adódó társadalmi különbségeket. Rengeteg szolgáltatástól, kényelmi funkciótól esik el az, aki kimarad a digitális világból. Az látható, hogy a pandémiás időszak az addig idegenkedő nagyszülőknek is bebizonyította, hogy milyen előnyös egy okoskészülék használata, hiszen ezen keresztül biztonságosan tudtak az unokákkal chatelni, videótelefonálni. A legfőbb célunk az, hogy senki ne élje meg hátrányként a 3G hálózat kivezetését, és minél többen újabb, modernebb mobilkészülékhez jussanak a lehető legkedvezőbb áron. De ezen túl segíteni szeretnénk, hogy minden lakos egyenlő lehetőségekhez juthasson a mindennapokban, legyen szó csekkbefizetésről, orvosi időpontfoglalásról vagy hiteles híroldalakhoz való hozzáférésről. A készülékcsere-támogatási programot a környezettudatosság elve alapján úgy hoztuk létre, hogy a feleslegessé váló készülékek elektronikus veszélyes hulladékokként kerüljenek megsemmisítésre.