Az e-sport, ami meghódította az egész világot
Ép testben ép lélek – hangzik el számtalanszor ez a mondat. Régóta tudjuk, hogy a testmozgás és a sport elengedhetetlen egy kiegyensúlyozott, egészséges életmód fenntartásához. Testünk karbantartásával számtalan egészségügyi, mozgásszervi problémát megelőzhetünk, emellett pedig sportolás során olyan hormonok szabadulnak fel, mint az adrenalin, kortizol, dopamin és endorfin, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a jó közérzet és a test-lelki egyensúly kialakításához. Ezeket az örökérvényűnek tűnő igazságokat az e-sport modern térhódítása fenekestől felfordította. Hogyan válhatott az elektronikus sport a ma létező legnépszerűbb sportágak közé? Ebben a cikkben erre keressük a választ!
De mi is az e-sport?
Az e-sport egy gyűjtőfogalom a szervezett, versenyalapú számítógépes játékokkal való foglalkozásra, amit rendszerint profik űznek. Noha az esport a 70-es évek idején virágzott fel, napjainkra akkora népszerűségnek örvendő közösségi esemény, amely akár 40 ezres arénákat is képes megtölteni.
Az e-sportba általában a csapatban játszható, de lehető legkülönbözőbb játékok tartozhatnak. A legnépszerűbbek közé tartoznak napjainkban például a Counter Strike lövöldözős játék, vagy a League of Legends, amely egy csapatban játszható stratégiai játék.
De honnan eredhet az e-sport népszerűsége?
A videójátékok alapköveit már az 50-es években lefektették, mellyel együtt fejlődött a különböző konzolokkal és PC-játékokkal való versenyzés is. A számítógépek grafikai és technológiai paraméterei a 90-es évekre váltak olyan fejlettségűvé, hogy a különböző videó- és számítógépes játék versenyek alkalmasak legyenek nagy mennyiségű tömegek összehangolt játékának befogadására.
1972. október 19-én a Stanfordi Egyetem Mesterséges Intelligencia Laboratóriumában került megrendezésre a világ első e-sport versenye „Intergalactic Spacewar Olympics”, azaz Intergalaktikus Űrháborús Olimpia néven. A rendezvény keretein belül 24 versenyző játszott a 1962-es Spacewar! nevű számítógépes játékkal. A Spacewar! a világ első digitális számítógépes játékának minősül, és 2007-ben a New York Times minden idők 10 legfontosabb számítógépes játéka közé választotta.
Az e-sport fejlődésének következő nagy mérföldkövét a 90-es évek vége jelentette. Ekkora egyrészt a számítógépek technológiai paraméterei és grafikai adottságai is alkalmasabbak voltak a szoftverek futtatására, emellett egyre nagyobb arányban kerültek számítógépek magánháztartásokba, amely igencsak nagy húzóerőt jelentett a játékipar számára. Elkezdődtek az első nagy LAN-partik, ahol a játékosok az online térben versenyezhettek egymással, egyre nagyobb megmérettetéseken. Az internet rohamos terjedésével ráadásul már világszerte bárki játszhatott egymás ellen.
Igazi sport-e az esport?
A kérdést számos vita és diskurzus övezi, annak ellenére, hogy egyezményes vagy éppen univerzális következtetés nem született a témában. Ugyanakkor a 2024-es olimpián már az e-sport is képviseltetheti magát az induló számok között.
A sportot általában valamiféle atlétikai vagy fizikai tevékenységhez és teljesítményhez kötik, ennek ellenére a darts, a sakk és a snooker is bekerülhetett a sportok gyűjtőfogalmába, így valójában semmi nem szól amellett, hogy az e-sportot miért is ne lehetne teljesen érvényes sportágnak minősíteni. Mindemellett az e-sportolók és a hagyományos sportolók között megfigyelhetünk számos hasonlóságot is. Magasfokon szervezett csapatokat működtetnek, amelyek nagy hangsúlyt fektetnek ellenfeleik stratégiai és technikai tanulmányozására. Elképesztően sokat, akár napi 14 órát is gyakorlással töltenek, hogy finomítsák taktikájukat és képességeiket. A versenyek során elképesztő nyomás alatt kell magasan teljesíteniük, amihez elengedhetetlenül fontos, a mentális teherbírás, a figyelemre méltó reflex, az ügyesség és a gyors reakcióidő. Sőt, az e-sport műfajában sem ritkák az izomhúzódások, könnyebb sérülések.
Noha az e-sport esetében az állóképesség és a fittség elhanyagolható követelménynek tűnhet, széleskörben elterjedt a játékosok körében a rendszeres edzés és az egészséges táplálkozás, mivel köztudott, hogy a fitt, egészséges test élesebb elmét és szellemi jelenlétet biztosít a versenyek során. Mi több, a játék öröme által kiváltott endorfin (amit sokan csak boldogsághormonként emlegetnek), valamint az versenyek során termelődő adrenalin hasonló hatással bír a szervezetre, mint a klasszikus értelemben vett sport.
Az e-sport napjainkban
A számítógépes játékok közel 70 éves története során az e-sport napjainkra a világ számos országában megjelent és önálló sportágként külön iparággá nőtte ki magát. Ugyan ma is elevenen él a mítosz azzal kapcsolatban, hogy az e-sport elsősorban az alagsorokban számítógépező tizenéveseinek játéka, azonban ez az állítás nagyon messze áll az igazságtól. Az e-sportolók világszinten 18 és 34 év közöttiek, 30%-ban nők, 70%-ban pedig férfiak, akik elkötelezettek a hobbijukkal kapcsolatban, és jellemzően nagyon aktívak a különböző internetes platformokon. Szívesen költenek pénzt a szenvedélyükre. Ezt mutatja az év egyik legnagyobb e-sport eseményének 31 millió dolláros nyereményalapja is, amelynek 95%-át a játékosok közösségi finanszírozással biztosították.
Az e-sport számos országban, de elsősorban Dél-Koreában meghódította a televíziót is, így egyes tornákat a tévécsatornák élő közvetítéssel sugároznak. Dél-Korea legendássá vált az e-sport történetében, az itt élő játékosok elképesztő rajongás övezi, hírnevük pedig popsztárokkal és híres sportolókkal vetekszik. Teljesen elfogadottnak számít, ha valaki főállásban e-sporttal foglalkozik.
Ugyan Dél-Korea az élharcosa az e-sport kultúrának, de Európa és a világ többi része is próbál lépést tartani ezzel a folyamatosan, dinamikusan fejlődő sport- és iparággal. Például Magyarországon nem csak rengeteg erre kialakított e-sport bárokban tehetik próbára magukat a műfaj kedvelői, de Budapesten találhatunk e-sport gimnáziumot, illetve az elhivatott, versenyszerűen e-sportoló játékosok felvételizhetnek akár az MTK e-sport csapatába is.