Idősek a Facebookon: így segíthetjük a beilleszkedésüket
Hatalmas különbségek vannak az idősek és a fiatalok közösségi média használatában, és Forgács Mariann szerint ezt mindenkinek tudatosítania kellene. „A Facebook körülbelül 11-12 éve van jelen aktívan az életünkben, előtte iwiw volt, ahol osztálytalálkozókat szerveztünk, meg megnéztük, hogy mások hogyan élik az életüket. A Facebooknak sokkal nagyobb múltja van az országban, több időnk volt kiismerni, ezért már az idősebb generációk is birtokba vették. A TikTok pedig inkább a fiatalok terepe, hiszen kamaszként más helyekre vágyunk, mint ahol a szüleink, nagyszüleink vannak, ez természetes” – mondja a szakember.
Az idősek általában aktívan használják a Facebookot; előszeretettel kommentelnek és osztanak meg tartalmakat. Ezért az álhírek különösen gyorsan terjednek a köreikben. Kitartással és türelemmel azonban megtaníthatjuk őket arra, hogy biztonságosan és etikusan használják ezeket a virtuális csatornákat.
„Szerintem az előítéleteket kellene lebontani az idősekben és a fiatalabbakban egyaránt, és közelebb kellene hozni a generációkat egymáshoz. Ezért azt javaslom, hogy legyünk nyitottak az újdonságra és segítőként merjünk beszélni a közösségi médiáról idősebb rokonainkkal akkor is, ha egyébként nem tennénk” – teszi hozzá a szakember.
Erdős Márton, a PC World főszerkesztője hasznos gyakorlati tippeket adott arra vonatkozóan, hogy hogyan lehetnek a közösségi média mesterei az idősebbek. A karantén hatására azok is elkezdték használni ezeket a felületeket, akik eddig ódzkodtak tőlük vagy egyenesen elutasították őket. A rutintalanság azonban sok bizonytalansággal és hibázással járhat – figyelmeztet a szakértő.
„Az első fontos alapszabály, hogy ha valakivel kapcsolatot létesítünk, akkor úgy viselkedjünk, mintha az utcáról ismernénk az adott személyt. A másik pedig, hogy semmit nem szabad elhinnünk, amit a közösségi médiában olvasunk, anélkül, hogy máshol ne ellenőriznénk annak hitelét.” Márton szerint rengeteg előnye lehet annak, ha idősebb rokonaink belépnek ezekere a platformokra, például sokkal könnyebben eljutnak hozzájuk a regionális hírek, kezdeményezések. A beszélgetésben szó esett továbbá az álhírek felismeréséről, az etikus kommentelésről és az idősekre célzott reklámokról.
Minden héten új epizóddal jelentkezünk, az új részekért kövessenek minket Spotify-on és Facebookon!