Miért fog eltűnni a 3G és miért jó ez a fogyasztóknak?
A 2G, 3G, 4G és 5G rövidítések a mobilszolgáltatások generációira vonatkoznak. A mobilhálózatokon nyújtott szolgáltatások (és velük együtt a telefonok) hihetetlen sebességgel fejlődnek: a 90-es években megjelent 2G-n még inkább csak telefonáltunk és sms-eztünk, a kétezres években elterjedt 3G-n már lehetett internetezni, a hazánkban 2012-ben elindult 4G hatalmas ugrás volt az adathasználatban és a telefonálás minőségében, a Magyarországon 2019-ben debütált 5G bevezetésével pedig akár a vezetékes internetnél is gyorsabb és megbízhatóbb szolgáltatást kaphatunk.
Miközben a 2G-hálózatok továbbra is kiszolgálják a hanghívásokat, a 3G-hálózatok éppen abban a leggyengébbek, ami a legfőbb újdonságuk volt: a 3G mobilinternet adatátviteli sebessége jóval elmarad a fejlettebb 4G- és 5G-szolgáltatásokétól. Ráadásul a mobil távközléshez használatos frekvenciatartomány véges, ezért a 3G egyre inkább „elfoglalja a helyet” a fejlettebb hálózatok elől. Ezért a szolgáltatók világszerte fokozatosan kivezetik a 3G szolgáltatásokat a piacról, hogy a felszabaduló frekvenciákat magasabb színvonalú szolgáltatásokat nyújtsanak. Ebben a cikkben összefoglaltuk, hogy mit jelent mindez a felhasználókra nézve.
A hazai és nemzetközi szolgáltatók, valamint a szakértők véleménye is megegyezik abban, hogy a 3G-technológia megérett a kivezetésre, helyet biztosítva a fejlettebb 4G- és 5G-technológiáknak. A mobil hanghívásokat egy 3G nélküli világban a 2G- és a 4G-hálózatok, a mobilinternet adatforgalmat pedig a 4G- és az 5G-hálózatok veszik át.
Magyarországon 2019 negyedik negyedévében már a mobilinternet-adatforgalom több mint 96 százaléka zajlott a 3G-nél sokkal gyorsabb és megbízhatóbb 4G-hálózatokon. A szolgáltatói adatok alapján a lakossági előfizetőknél lévő 800-900 ezer aktív 3G-előfizetéssel rendelkező készülék többségét leginkább csak telefonálásra és SMS-küldésre használják.
Egyes szolgáltatók az ország bizonyos területein már 2020 második felében megkezdték a 3G-szolgáltatás kivezetését, és az ágazati várakozások szerint akár 2022 végére országosan is lekapcsolhatóvá válik a 3G. Fontos leszögezni azonban, hogy egyetlen előfizető sem maradhat mobilszolgáltatás nélkül, hiszen a szolgáltatók az ütemezésről szóló döntésük során kiemelt figyelmet fordítanak majd arra, hogy a felhasználókat ne érje felkészületlenül a váltás. Az NMHH fogyasztóvédő szervként mindent megtesz azért, hogy a fogyasztók a legkorszerűbb hálózatokra csatlakozva a mobilszolgáltatásokat az eddig megszokott szinten továbbra is igénybe tudják venni.
Mit jelent a gyakorlatban a 3G kivezetése?
Akik csak telefonálásra vagy sms-ezésre használják 3G-s telefonjukat, észre sem veszik a 3G-szolgáltatás lekapcsolását, mivel a hanghívások a 2G hálózaton továbbra is elérhetőek lesznek. A 2G így egyfajta „biztonsági háló” lesz a 3G megszűnése után, így aki csak telefonálásra használja a 3G-s készüléket, annak nem szükséges készüléket cserélnie, ahogyan annak sem, aki kizárólag wifi-hálózaton internetezik mobilkészülékével.
Akik a 3G készülékeken mobilinternetes adatforgalmat is használnak, a sokkal nagyobb adatátvitelt és szinte teljes országos lefedettséget nyújtó 4G-szolgáltatásra válthatnak (a nagyobb városokban és a főbb közlekedési útvonalak mentén akár a még gyorsabb 5G-szolgáltatás használatát is megfontolhatják).
Az aktuális országos lefedettségi térképeket a szolgáltatók oldalán tekintheti meg. Válassza ki saját szolgáltatóját!
A 3G készüléküket nagyobb tudású 4G-s okostelefonra cserélők számára a legjobb eszköz kiválasztásához itt adunk tippeket.
Pár egyszerű lépéssel bárki megbizonyosodhat arról, hogy 3G-s készülékkel vagy korszerű, 4G vagy 5G képes telefonnal rendelkezik: ennek lépései itt találhatók.