Hogyan válasszunk mobilinternet-csomagot?
A hazai piacon versengő négy mobilszolgáltató megszámlálhatatlan mennyiségű, összetételű és árú különböző mobilcsomagot kínál Felkészült és tudatos fogyasztó legyen a talpán, aki képes a temérdek ajánlat között eligazodni. A választás előtt ezért érdemes végiggondolnunk, hogy pontosan milyen igényeink vannak, és az előfizetés ideje alatt várhatóan mire használjuk majd mobiltelefonunkat. A tökéletes mobilcsomag kényelmes, megbízható és költséghatékony. Négy pontban összefoglaltuk a legfontosabb szempontokat, amelyek segíthetnek a számunkra ideális ajánlat kiválasztásában.
1. Várható adatforgalom
Az ideális mobilnet-előfizetés kiválasztásához először is írjunk listát azokról a funkciókról és alkalmazásokról, amelyeket rendszeresen használunk vagy használni szeretnénk. Ezután próbáljuk megbecsülni az adott applikáció havi átlagos adatforgalmát. Ha már eddig is használtunk mobilnetet, akkor ezt egyszerűen ellenőrizhetjük a telefon beállításai között, a mobiladat-forgalom menüpont alatt.
1 gigabájt (GB) 1024 megabájtnak (MB) felel meg, 1 megabájt (MB) pedig 1024 kilobájtnak (KB). Intenzív használat mellett egyes alkalmazások mellett a gigabájtok sorjáznak, mások néhány száz megabájtot mutatnak majd. Ha például rendszeresen nézünk YouTube-videókat, sokat videochatelünk vagy filmeket nézünk a Netflixen vagy az HBO GO-n, akkor jóval nagyobb adatforgalmú csomagra lesz szükségünk, mint ha csak a navigációs alkalmazást, a közösségimédia-alkalmazásokat meg valamilyen zenelejátszót használunk. Egy óra Netflix-nézéssel például körülbelül 3 GB-ot használunk el, ugyanennyi YouTube Full HD videónézéssel pedig 2,5-4,1 GB-ot. A közösségi oldalak, így a nagy népszerűségnek örvendő Facebook adatigényét némileg nehezebb mérni az eltérő felhasználó szokások miatt, de a Wirefly adatai szerint napi háromnegyed óra Facebookozással akár havi 2 GB adatkeretet is elhasználhatunk.
2. Használati körülmények
Gondoljuk végig, hogy hol és mikor szeretnénk használni a mobilnetet! Amennyiben inkább az otthoni, a munkahelyi vagy egyéb wifihálózathoz kapcsolódva szoktunk a mobilunkkal internetezni vagy mobil alkalmazásokat használni, akkor nem feltétlenül érdemes nagy mobil-adatforgalommal számolni. Viszont, ha házon kívül is sokat netezünk – például GPS-szel tájékozódunk vagy Facebookozunk a tömegközlekedésen, filmet nézünk az orvosi váróban vagy videochatelünk séta közben – akkor érdemes nagyobb adatcsomagot választani.
3. Hálózati lefedettség
Miután felmértük saját igényeinket, vizsgáljuk meg alaposan az elérhető hálózatokat, különösen azokon a területeken, ahol lakunk vagy gyakran megfordulunk például a munka és vagy a család miatt. Melyik szolgáltatónak érhető el a 4G-hálózata ezeken a településeken? Érdemes rákérdezni a szolgáltatóknál (vagy a környéken lakóknál) a beltéri vételi viszonyokra is, a terület lefedettsége ugyanis nem feltétlenül jelenti azt, hogy a 4G-szolgáltatás az épületeken belül is egyenletesen jól fogható.
És hogy miért a 4G-lefedettséget érdemes áttekinteni? A hálózatfejlesztés miatt folyamatosan csökken a 3G-lefedettség, így, ha hosszútávon élvezni szeretnénk a mobilinternet lehetőséget, mindenképpen a 4G-s hálózatokat válasszuk. A 3G-kivezetéséről itt olvashat bővebben, a hálózati térképek pedig itt érhetők el.
4. Kedvezményes ajánlatok elérhetősége
A mobilszolgáltatók az otthoni televízió- és internet-szolgáltatással együtt is értékesítenek mobilinternetet. Csomagban sokszor kedvezményesebb ajánlatot kaphatunk, mintha csak mobilinternetet vásárolnánk. Azt is érdemes megfontolni, hogy egyszerre több készülékre kössünk szerződést, hiszen a családi csomagok további engedményeket kínálhatnak. Ha pedig hajlandóak vagyunk egy éves (ha csak előfizetést veszünk) vagy két éves (ha készüléket is veszünk) elköteleződésre, akkor a hűségdíjas szerződés további kedvezményeket is biztosíthat.
Mielőtt döntenénk, nézzük végig az szolgáltatók weboldalait és hasonlítsuk össze az ajánlatokat. Előfordulhat, hogy más szolgáltatónál a mi igényeinknek jobban megfelelő mobilcsomagot találunk. Ezen az oldalon például összehasonlíthatjuk a piac ajánlatait. Végül pedig ne féljünk kérdezni, további információkat gyűjteni a szolgáltatóktól! Az ügyfélszolgálati munkatársak készséggel segítenek a legjobb csomag kiválasztásában, igény esetén pedig újra is köthetjük a szerződésünket. A végső döntés előtt érdemes egy „utolsó kört” futni a versengő szolgáltatóknál, hiszen az akciós ajánlatok gyakran változnak.
A megfelelő készülék kiválasztásához pedig ebben a cikkben olvashatja az NMHH javaslatait!